Wpływ pandemii na biznesy online

Biznesy online doświadczają w 2020 roku znaczących i szybkich zmian, na które w żaden sposób nie dało się przygotować z wyprzedzeniem. Społeczeństwo żyje w coraz większej niepewności co do swojego zdrowia, życia czy statusu materialnego, co w duży sposób wpływa na ich decyzje zakupowe, a tym samym sytuację handlowców.

Większość codziennych aktywności, takich jak zakupy, nauka, praca i rozrywka przeniosła się do sieci. Wiele osób jest już przygotowanych na to, że nie da się przewidzieć przyszłości, a coś, co jest pewne dzisiaj, może zmienić się jutro.

Długie pozostawanie w domu oraz zamknięcie dużych galerii handlowych zwraca uwagę klientów na zakupy w sieci, które stały się wiodącym i rozwijającym się trendem w pandemii COVID-19. Strach przed zachorowaniem jest głównym powodem przestawiania się ludzi na zakupy online i jest to w rzeczywistości powód, dla którego sektor e-commerce robi skokowe postępy.

Podobnie w przypadku rozrywki, platformy streamingowe, festiwale transmitowane online czy ogólnodostępne gry hazardowe GGbet, popularnego kasyna online, zyskują coraz większą popularność dzięki wygodnemu dostępowi i bezpiecznym środkom płatności.

Wzrost zainteresowania strategią DTC

Ciekawym trendem obserwowanym w biznesach online jest wzrost zainteresowania konsumentów markami stosującymi strategię DTC. Pandemia COVID-19 znacząco zwiększyła popyt na produkty gospodarstwa domowego, ubrania, kosmetyki, elektronikę, żywność i inne towary oferowane przez marki, które postawiły na bezpośrednią relację z klientem.

Podczas wciąż trwającej pandemii marki DTC radzą sobie znacznie lepiej niż ich tradycyjne odpowiedniki. 52% z nich odnotowało znaczny wzrost sprzedaży od początku pandemii, natomiast tylko 22% marek DTC odnotowało spadek w obszarach, które przyczyniły się do spadku u aż 80% tradycyjnych detalistów sprzedających produkty online.

Czym tak naprawdę jest DTC? DTC daje markom możliwość coraz większego zwiększenia sprzedaży online dzięki jasnemu spojrzeniu na zachowania zakupowe klientów. Jest to rodzaj marketingu bezpośredniego, który w głównym polu zainteresowania stawia właśnie konsumentów.

Sprzedawcy docierają do swoich klientów bez dodatkowych pośredników i kanałów dystrybucyjnych na wiele innych sposobów, począwszy od atrakcyjnej strony internetowej, po zakup reklam online, aż po akcje sprzedażowe produktów prowadzone w mediach społecznościowych.

Reklamy w mediach społecznościowych

Pozostając w temacie mediów społecznościowych, wielu ekspertów zajmujących się marketingiem i sprzedażą liczyło na to, że podczas trwania pandemii znacząco wzrośnie odsetek osób korzystających z kanałów mediów społecznościowych. Miało mieć to związek z długotrwałym pozostawaniem w domu, izolacją od bliskich i znajomych i dużą ilością czasu wolnego.

Wbrew oczekiwaniom, liczba użytkowników mediów społecznościowych wzrosła w roku 2020 wyłącznie o 3,3%. Z drugiej jednak strony zarejestrowani użytkownicy spędzają w mediach społecznościowych coraz więcej czasu, co daje biznesom dodatkowe możliwości dotarcia do klientów ze swoją ofertą.

Zmienne preferencje

Osoby, które przez dłuższy czas pozostawały w izolacji lub nie mogły skorzystać z ulubionych usług ze względu na zamknięcie części branż, często decydowali się samodzielnie wyremontować mieszkanie, zadbać o wygląd lub aktywność fizyczną.

Szczególnie na początku pandemii zaobserwowano wzrost popytu na produkty do pielęgnacji skóry czy urządzeń do samodzielnego robienia manicure, sprzętu sportowego, który pozwalał zachować sprawność i aktywność w domu lub produkty AGD i RTV, które umożliwiały samodzielny wypiek chleba lub oglądanie filmów na większym ekranie.

Rosnąca liczba aplikacji, które pomagają zlecać innym osobom zrobienie zakupów spożywczych lub zamawianie jedzenia z ulubionych restauracji, może świadczyć o trwałych zmianach, które będą towarzyszyły konsumentom nawet po ustaniu pandemii. Kreatywność handlowców w docieraniu do swoich stałych klientów oraz otwieranie się na nowe sposoby sprzedaży wydaje się nie mieć granic.

Dostawa produktów

Wzrost zainteresowania zakupami online nierozerwalnie wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych osób do obsługi klienta oraz zadbanie o doskonale zorganizowaną logistykę. Duża ilość form płatności, jasna polityka zwrotów i reklamacji oraz współpraca z firmami kurierskimi to podstawowe elementy, które w krótkim czasie musiało zaimplementować wielu handlowców.

Problemy z zaopatrzeniem magazynów oraz nieprzygotowanie do wzmożonej sprzedaży online były widoczne już w pierwszych dniach pandemii, kiedy to towary błyskawicznie znikały z półek, a na kolejną dostawę trzeba było czekać kolejnych kilka tygodni.

Obecnie klienci robiący zakupy online skierowali się ku dwóm głównym formom odbioru ich zamówienia. Pierwsza z nich to tradycyjnie kurier, który może dostarczyć zakupy pod drzwi osobom będącym na kwarantannie oraz paczkomaty, które pozwalają na bezdotykowy odbiór zamówienia w najdogodniejszym dla klientów czasie.

Drugą formą jest odbiór zakupów bezpośrednio w sklepie. Zaletą tej metody jest możliwość uzyskania swojego zamówienia nawet tego samego dnia i zaoszczędzenie czasu, jaki zwykle przeznacza się na krążenie między półkami i wybieranie potrzebnych produktów.

Podsumowanie

Skutki, z jakimi biznesy online muszą mierzyć się w trakcie trwania pandemii COVID-19 nie są jednoznaczne. Oczywiście wiele uwagi skupia się na wzroście popytu na produkty sprzedawane online oraz możliwą trwałą zmianę zachowań konsumentów, z drugiej jednak strony nie powinno zapominać się o negatywnych skutkach, które mogą dotknąć detalistów e-commerce.

Są to między innymi opóźnienia w dostarczaniu produktów do klientów, braki w magazynach czy brak odpowiedniej ilości pracowników do obsługi kupujących. Ponadto te firmy, które dopiero uczą się sprzedaży online, mogą napotykać trudności techniczne, nie posiadać wiedzy lub mieć utrudniony start z powodu silnej konkurencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fortuna

Legalni bukmacherzy
5,0 rating
Rozpocznij grę w Fortunie i odbierz na start bonus 1145 PLN
4,5 rating
Utwórz konto w Betclic i postaw zakład bez ryzyka do 500 PLN
4,3 rating
Zarejestruj się w Totolotku i zgarnij na start pakiet bonusów 1020 PLN
3,8 rating
Otwórz konto u bukmachera LV BET i odbierz pakiet bonusów 1520 PLN
4,0 rating
Załóż konto u bukmachera PZBuk i odbierz bonus na start 500 PLN